Society

A (dis)oriented BAC subject

In the batch of oriented baccalaureate (BAC) subjects [1], the proposal for the March 2021 SES test made a particular impression on us. On page 12, the subject of the third part is presented as follows [2] :

Using your knowledge and the documentary record, you will show how innovation can be a solution to the ecological limits of economic growth.

The file referred to includes a graph showing the significant increase in national R&D spending on environmental protection between 2006 and 2015 [3]. In addition, there is an article extolling the virtues of renewable energies and presenting them as a viable alternative to fossil fuels. Finally, the decrease in carbon intensity per km driven by car between 2007 and 2017 is presented in graph form.

Reprenons les trois arguments afin de mettre en évidence les faiblesses de ce sujet. Tout d’abord, l’évolution positive des dépenses en faveur de l’environnement nous met en garde sur la superficialité des arguments proposés. En effet, face à l’urgence de la transition abordée dans le sujet, les moyens mis en place, si onéreux soient-ils, ne suffisent absolument pas, seuls les résultats comptent. Or, lorsqu’on étudie la corrélation entre énergie consommée et PIB (seul indicateur de croissance économique à ce jour) au niveau mondial [4], despite the efforts made in innovation, economic growth remains closely linked to energy consumption. In order to grow, GDP therefore needs additional energy, and innovation does not change this fact. How can economic growth and GHG emissions be decoupled in this context?

PIB mondial en dollars constants (axe vertical) par rapport à la consommation mondiale d’énergie en millions de tonnes équivalent pétrole (axe horizontal), de 1965 à 2014.

The second document of the corpus tries to answer this problem. Renewable energies are presented as the miracle solution:

  • There is a general trend to abandon fossil fuels in favor of renewables. This first statement is simply not true. The trend is rather to add renewable energy to an ever-increasing fossil fuel fleet.

  • 15% of the world's electricity is generated from renewable sources, which implies that we are on a good trajectory to reach the 85% renewable primary energy commitment by 2050. A classic confusion has crept in here between electricity and energy. Electricity is simply a part of the energy consumed. This is why, at the global level, only 5% of energy comes from renewable sources [5]. We are still far from the 85% objective.
  • Solar and wind power yields have made significant progress in recent years. Once again, this statement is incorrect since the load factor1 de ces technologies n’a quasiment pas évolué entre 2012 et 2021 et oscille entre 5% et 50% [6].

There is therefore no evidence that renewable energies are replacing fossil fuels. This paper shows that economic growth cannot continue without depleting the limited resources of fossil energy. This depletion also results in the emission of quantities of GHGs well above the limits set by the Paris Agreement. 

Le dernier argument apparaissant dans le corpus est un classique : l’innovation permet d’améliorer l’efficacité des machines ce qui induit une baisse des différents impacts, dont l’impact carbone. Malheureusement, dans la vraie vie,Le dernier argument qui apparaît dans le corpus est un classique : l’innovation permet d’améliorer l’efficacité et le rendement des machines, ce qui induit une baisse des différents impacts, dont l’impact carbone. Malheureusement, la réalité est tout autre. Tout le monde sait que le prix d’un produit est égal au prix unitaire multiplié par la quantité. Pour le carbone c’est la même chose. L’impact carbone est égal à l’intensité carbone  multipliée par la quantité impliquée, ce qui permet d’avoir un résultat homogène à une masse de CO2 émis dans l’atmosphère. Dans le cas d’une voiture, ce serait donc la quantité de CO2 expulsée sur un km, multipliée par la distance parcourue. Ainsi en ne regardant que le prix, c’est-à -dire l’évolution de l’intensité carbone d’un km parcouru en voiture, on occulte l’autre moitié du problème.

However, if we look at the other half, we realize that the number of kilometers traveled in France by vehicle has increased between 2007 and 2017 by 16.9%! [7] It is true that vehicles emit a little less for each km driven, but the number of km increases on the other side. Moreover, the average age of the French car fleet is 10.2 years [8]. The improvement in the performance of new vehicles will therefore only be felt in ten years and not immediately. 

A well-informed student cannot therefore demonstrate the proposition of the topic from the documents in the corpus. Innovation, as discussed here, with wind turbines and high-tech combustion engines, is not a solution to ecological limits. It is interesting to note that only one of these limits is addressed: the climate. But the issues of biodiversity, depletion of rare earths, water and many others are not addressed. While the IPCC and IPBES are starting to work together on climate-biodiversity issues [9], this oversight is a stain. 

At Jybe, we believe that innovation can still allow us to adapt to planetary limits in order to continue living comfortably. However, behind this term we think of many more exciting topics than solar panels and cars. By exploring around the world topics such as low-tech, ancient technical knowledge, alternative economic and societal models and resilience, we hope to soon be able to offer real innovations to make our presence on the planet sustainable in the long run. 

1 Facteur de charge : Le facteur de charge est le rapport entre l’énergie électrique effectivement produite sur une période donnée et l’énergie qu’elle aurait produite si elle avait fonctionné à sa puissance nominale durant la même période.


Sources :

[1]https://www.mediapart.fr/journal/economie/140621/bac-2021-en-economie-un-sujet-loin-d-etre-neutre

[2]https://www.sujetdebac.fr/annales-pdf/2021/spe-sciences-eco-sociales-2021-metropole-2-sujet-officiel.pdf

[3]http://www.donnees.statistiques.developpement-durable.gouv.fr/lesessentiels/indicateurs/a200.html

[4] https://theshiftproject.org/lien-pib-energie/7

[5] De quoi se compose le mix énergétique mondial en 2020 ? (gazprom-energy.fr)

[6]https://opendata.reseaux-energies.fr/explore/embed/dataset/fc-tc-nationaux-mensuels-eolien-solaire/analyze/?dataChart=eyJxdWVyaWVzIjpbeyJjaGFydHMiOlt7InR5cGUiOiJsaW5lIiwiZnVuYyI6IlNVTSIsInlBeGlzIjoiZmNfbW95ZW5fZW9saWVuIiwiY29sb3IiOiIjN0E5QUFEIiwic2NpZW50aWZpY0Rpc3BsYXkiOnRydWV9LHsidHlwZSI6ImxpbmUiLCJmdW5jIjoiU1VNIiwieUF4aXMiOiJmY19tb3llbl9zb2xhaXJlIiwiY29sb3IiOiIjRjZBQjREIiwic2NpZW50aWZpY0Rpc3BsYXkiOnRydWV9XSwieEF4aXMiOiJtb2lzIiwibWF4cG9pbnRzIjoiIiwidGltZXNjYWxlIjoibW9udGgiLCJzb3J0IjoiIiwiY29uZmlnIjp7ImRhdGFzZXQiOiJmYy10Yy1uYXRpb25hdXgtbWVuc3Vl

[7]SDES-Bilan de la circulation d’après SDES, CCFA, Setra, Asfa, Kantar-Worldpanel, TNS-Sofres, CPDP

[8]https://www.statistiques.developpement-durable.gouv.fr/382-millions-de-voitures-en-circulation-en-france

[9] « Climat et biodiversité doivent désormais être abordés ensemble » (actu-environnement.com)

2 Comments
  • Adeline M.
    March 21, 2022Reply

    Je découvre cet article avec bonheur !
    Vous revenez quand pour nous en parler à l’Icam ? 🙂
    Bon vent les matelots

    • Lucas
      April 3, 2022Reply

      Merci pour cet agréable commentaire, on est de retour en juin 2023 ! On reste en contact d’ici là !

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